tacksäg

    Andakter

Tacksägelsedagen

Lovsång


”Pappa Albin är borta, jag hittar inte honom.” Det var storasyster Nora som ringde pappa Kristoffer när han var på väg hem i bilen. ”Jag har letat överallt men inte hittat honom,” förklarar den oroliga stora systern.


Albin hade ringt sin pappa en halvtimme tidigare och frågat om han och hans kompis fick hoppa i studsmattan en stund. Jovisst får du det, hade pappa Kristoffer svarat och nu ringde storasyster och säger att lillebror var försvunnen. Kristoffer ser att Albins mobil är hemma på laddning när han ringer honom. Förtvivlad och orolig tar Kristoffer sin elmoped när han kommer hem och åker till Albins skola och runt i kvarteren för att hitta igen sin försvunne son. Samtidigt springer Albins mamma Cuki gråtandes runt i kvarteret med några grannar och ropar Albins namn. Plötsligt ringer pappa Kristoffers telefon och i andra änden hör han Albins röst som säger: ”Pappa var är du?”


Det visade sig att Albin och hans kompis hade suttit instängda i Albins rum och tittat på TV. Ingen hade kommit på idén att titta in i hans rum där han och kompisen var helt ovetande om oron och ängslan de orsakat sin familj.

Det här hände för några veckor sedan och jag kände i telefonen när sonen ringde och berättade hela den dramatiska situationen hur han och hela familjen var lättade långt inne i själens djupaste rum. Det blev lite av ett Halleluja Moment, för familjen när hela den traumatiska händelsen löstes så fint.


I helgens texter möter vi tio spetälska människor. De ropar till Jesus: ”Jesus mästare förbarma dig över oss!” Som sjuk i spetälska fick man inte komma nära andra. Därför ropade de på avstånd om hjälp. Jesus hör deras förtvivlande bön och helar dom alla.


När de upptäckte att de blivit helade återvände en av dessa för att tacka Jesus. Det står att han med hög röst prisade Gud och kastade sig ner till marken vid Jesu fötter.


I en annan av helgens texter är Jesus på väg in mot Jerusalem, med en stor skara av människor, som ropar och sjunger, ”Välsignad vare han som kommer, konungen, i Herrens namn. Fred i himlen och ära i höjden.” Människorna som följde Jesus, var de som på något sätt blivit berörda av hans undervisning, eller att de blivit föremål för helande av något slag. Jublet ville inte tystna. De hade varit med om övernaturliga saker där Jesus uppväckt döda, helat sjuka, botat blinda och lama.


Pris ske Gud att det fortfarande händer under i dag. Cancersjuka blir helade, alkoholister blir nyktra, Krigshärdar kan hitta lösningar till samförstånd. Bortsprungna barn hittas och får leva i trygghet.


Det finns hopp för mänskligheten, det finns möjlighet till försoning och helande. Jesus går fortfarande omkring i vår värld och gör under.

Tacksamheten och glädjen var stor hos hela den unga familjen Degerman när de fick det förlösande samtalet i mobilen, ”pappa var är du?”

Jag har mött tacksamheten och jublet hos människor som jag har fått hjälpa igenom otro och tvivel


Till en sann övertygelse om syndernas förlåtelse och att Jesus Kristus lever. De svarade på ropet från Guds himmel där Gud själv ropar, ”Mitt barn var är du?” När någon då svarar på detta rop då fylls jag av tacksamhet och en jubelton fyller då mitt hjärta så att jag inte kan vara tyst utan med hög röst prisar jag Gud.

Därför tystnar inte lovsången i Guds församling.


En skön helg önskar jag dig

Allt gott

Gösta Degerman