22 eft tref

    Andakter

Tjugoandra söndagen efter trefaldighet

Frälsningen

Hur har du det med dina försäkringar? I vår brevlåda kommer det erbjudanden från olika försäkringsbolag till att försäkra vår bil, båt eller lägenhet. Det händer också att vi får erbjudanden om livförsäkring även om de breven har kommit alltmer sällan ju äldre vi blivit.


Jag skrev för några år sedan om det märkliga att det hette livförsäkring. Om man tecknar en sådan försäkring så kan de ju inte lova att man ska få behålla sitt liv. Försäkringen träder ju i kraft först när man är död. Är det då inte konstigt att det heter livförsäkring.


När jag var relativt ny på frälsningens väg fick jag i min ägo ett litet kort, ungefär som man brukar få av en försäljare med namn och telefonnummer. Där i det lilla kortet presenterar försäljaren sitt företag och vad som är det speciella med just hans företag.


Det lilla kortet jag fick i min hand var tänkt som ett evangelisations sätt att presentera livet med Gud. Om jag minns rätt stod det på framsidan med kraftiga bokstäver LIVFÖRSÄKRING, och under de orden fanns en bild av en livboj. Själva livförsäkrings garantin kunde man läsa på baksidan där det stod: ”Så älskade Gud värden att han gav den sin ende Son för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha ett evigt liv"


Min tro är att denna livförsäkring är det som verkligen håller det den lovar. En försäkring som försäkrar oss om att vi får liv. Denna försäkring är också gratis. Den är till fullo förskottsutbetald och kan inte överlåtas till någon annan.


Helgens tema är ”Frälsningen.” Frälsning betyder räddning, Jesus har kommit och tagit på sig straffet för det som vi har gjort fel. Den kristna Guden är helt olik andra Gudar och ismer, det är en Gud som försäkrar att han är den som sträcker sig ut för att omfamna sina barn, han är inte ute efter att straffa, nej han går själv in och tar straffet på sig för all vår olydnad. Vi har en Far i himlen som vill sina barns bästa. ”Om ni har sett mig har ni också sett min Fader” säger Jesus.


Han är avbilden av hur Fadern är, hur hans hjärta är, hur han ser på dig och mig. Bland de sista orden Jesus säger på korset, när de Romerska soldaterna driver de stora spikarna genom hans händer och fötter, det är. ”Fader förlåt dem för de vet inte vad de gör”!


Att bli frälst är att släppa taget om sitt eget och bildligt bara krypa upp i hans famn som försäkrar oss att har gett oss evigt liv.


Miljoner människor runt om i vår värld har provat och sett att livförsäkringen som Jesus givit oss att den håller vad den lovar. En sådan frälsare har vi, en sådan Fader har vi, som ser i nåd till oss.


Tänk att vi alla har en livförsäkring genom Jesu offerdöd på Golgata, det enda vi behöver göra för att godkänna denna livförsäkring är att tacka ja till den.

Låt dig beröras och hänföras av denne som har skänkt dig denna fantastiska livförsäkring.


En skön helg önskar jag dig.

Allt gott

Gösta Degerman