”Varför säljer ni bara gamla burkar och flaskor här?” Frågan ställdes till Maria som är delägare till Alter hedens rabarberi. De var ute och besökte någon av Sveriges många mässor där de kunde presentera sina varor.
Det var
då en turist ställde denna fråga, Varför säljer ni bara gamla burkar och flaskor?
Maria förstod inte frågan men efter ett tag förstod hon att Alter betyder gammal eller äldre på tyska. Men ordet alter kan också betyda förändring som till exempel att när ljusförhållanden förändras kan färgen på gardinen skifta från en nyans till en annan. Det allra vanligaste är ju att författare använder sig av ett alter ego. Alltså att man gömmer sig bakom ett fingerat namn.
Jag fick höra den här historien när vi var samlade till en bönestund för bygden då tänkte jag att Alter kunde vara ett bra tema eller en röd tråd att följa i denna krönika.
Texterna vi läser denna söndag är tusenåriga texter de är mycket gamla berättelser om hur profeten Elia ska återuppstå i en annan version, ett alter ego, nämligen som profeten han som röjer vägen för Herrens ankomst.
Jesus säger om Johannes döparen, ”Ni må tro det eller inte, men han är Elia som skulle komma. Hör du som har öron.”
Den siste av profeterna i gamla testamentet Malaki talar till oss om att Gud ska sända profeten Elia innan Herrens stora dag kommer. Han proklamerar att Herren ska vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till fäderna. Jag tror att detta är profetord rakt in i 2024. Segregeringen syns tydligt i våra församlingar. Gud vill att de gamla ska vända sina hjärtan till barnen och barnen ska vända sina hjärtan till de äldre. Fäder och mödrar skriver Paulus om att de ska finnas i våra församlingar till att ta emot ungdomarnas och barnens längtan.
Malaki skrev detta ca 400 år innan Johannes döparen dök upp i historien. Profeten Elia var verksam ännu längre tillbaka i tiden, ca 870 år före Kristus och det är den gamle mannen som både Malaki och Jesus hänvisar till. Johannes döparen är något av ett alter ego till profeten Elia.
Både Elia och Johannes döparen vågade stå upp för Herrens ord. De fick båda lida för sitt ställningstagande av den dåvarande andliga eliten och även av rättsväsendet.
Elia fick nåden att i vagn av eld föras till de himmelska boningarna. Johannes blev däremot halshuggen i fängelset av kung Herodes på grund av att han vågade ifrågasätta kungens leverne. Han vågade tala om synden både till den kungliga eliten och till de enkla människorna. De behövde göra upp med sina synder och bli döpta.
”Varför säljer ni bara gamla flaskor och burkar här?”
Frågan kommer igen i min krönika. Varför säljer ni bara gamla saker ifrån era predikstolar. Jo vi säljer eller ger ut det gamla evangeliet om att Jesus Kristus är enda vägen till Gud. Det är ett Alter ett gammalt evangelium som blir helt nytt när Guds ljus får lysa igenom orden. Det blir en förändring i ljusförhållandet det skiftar från en nyans till en annan.
Jesus sa att den som har öron ska höra. Eller de som har ögon ska se att det Alter gamla evangeliet kan skifta i ljuset från Guds Ande.
I psalm 104 vers 4 sjunger vi i advent; ”Låt hjärtat öppna sig, bjud Kristus hem till dig. Idag han vill dig gästa och sitt förbund befästa. Hosianna, pris och ära! Vår konung är nu nära.
En skön helg önskar jag dig
Allt gott Gösta Degerman
Det var sommar och varmt, vi satt i bilkön med nedvevade rutor utanför en Hamburgerrestaurang i Piteå. Vi hade tagit en paus från renoveringen av det hus vi köpt när vi flyttade upp efter några år från västkusten. I den stora amerikanska bilen framför oss lutade chauffören sig ut genom sidorutan för att ge sin beställning i den mikrofonförsedda stolpen utanför hamburgerrestaurangen. Han halvt ropade ut sin beställning genom att säga: ” I vell ha ett skrov å en koola!”
Frugan och jag tittade på varandra och log. Nu har vi kommit till Piteå kände vi. Här var det en riktig Pitebo som gjorde sin beställning på genuint äkta pitemål. På svenska lät beställningen som så: Jag vill ha ett skrovmål med en Coca Cola.
Vi kände oss verkligen hemma när vi hörde den mannens beställning. Skrovmål fanns inte att köpa söder om Stockholm, när vi försökte beställa ett skrovmål var de sydländska hamburgerbarerna helt novis vad det var vi pratade om. Här hörde vi nu för oss ett välbekant språk som vi lärt oss att älska, pitebondskan.
En gång ska alla folk och språk lära känna varandra och vi ska få sjunga en sång som vi alla känner igen. Sången är den som sjungs inför Gud och lammets tron som det står i vår bibel. Om språket är pitemål, ”ängelska” eller himmelska det får vi se och höra då.
Helgens texter är allvarliga när de talar om att vara vakande inför att Jesus ska komma tillbaka. 300 gånger talar bibeln om Jesu återkomst, därför är denna sak viktig att belysa.
Det handlar om att leva i förväntan om att Jesus snart ska komma igen. Min känsla är att många kristna människor, när det gäller att dela den kristna tron, är att de lever som om att de tittar på TV. De sitter på sidan om och är iakttagare.
De vågar inte berätta om historiens största händelse att Gud blev människa i Jesus Kristus. De oroas i att, tänk om det jag säger blir fel! De tar sig igenom livet fylld av rädslor för att man är fel, eller att man gör fel.
I texterna uppmanas vi att lyfta blicken uppåt för att vänta på att Jesus ska komma tillbaka till vår jord igen. Som människor ser vi ofta bakåt, vi gräver i vårt förflutna och grämer oss över vad vi gjort eller inte gjort. Vi ser ofta åt sidan och retar oss på våra medmänniskor. Vi ser ofta rakt fram och tar ut i förskott alla tänkbara bekymmer som skulle kunna hända. Vi ser också ofta inåt och vänder ut och in på allt det vi gjort och tänkt.
Men bibeln uppmanar oss att se uppåt. Paulus skriver, ”Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, Herren Jesus Kristus”.
Vi lever i tidens slutskede och vi väntar på att Jesus snart ska komma för att hämta oss hem. Under tiden har vi fått ett uppdrag av vår Herre och det är att berätta om det mest fantastiska som hänt i världshistorien, att Gud blev människa och att han har öppnat himmelens portar för oss.
Jag tror att när vi en gång kommer till himmelen då blir det ungefär som för oss när vi satt i bilkön framför hamburgerrestaurangen vi hörde en röst, en välbekant dialekt som talade om för oss att vi var hemma.
Livet med Jesus är inte religion utan det är en relation. Livet med honom är inte organisation utan det är en form av organism, något levande. Jesus livet är levande och dynamiskt, det är inte åsikter utan en insikt om att Jesus har öppnat en levande väg till Gud.
Den är öppen för var och en som vill. Visst vill du vara med när han kommer?
En skön helg önskar jag dig. Allt gott Gösta Degerman
24: söndagen efter trefaldighet
22:a söndagen efter trefaldighet
21:a söndagen efter trefaldighet
19:e söndagen efter trefaldighet
17:e söndagen efter frefaldighet
16:e söndagen efter trefaödighet
15:e söndagen efter trefaldighet
14:e söndagen efter trefaldighet
13:e söndagen efter trefaldighet
12:e söndagen efter trefaldighet
3:e söndagen efter trefaldighet
2:a söndagen efter trefaldighet
1:a söndagen efter trefaldighet
Copyright © All Rights Reserved