2 efter tretton

Andakter

Andra söndagen efter trettondagen

Livets Källa

 

”Här har du vatten, du måste komma ihåg att dricka.” Det var hustruns uppmaning till mig och räckte mig samtidigt en flaska med glasklart kallt kranvatten. Var och varann dag händer det att hustrun måste påminna mig om att dricka vatten.


Kvinnan min har, och jobbar ännu tidvis inom vården och vet att vatten är en viktig komponent i vår anatomi.

 

Vatten ska min krönika handla om denna vecka. Visste du att den mänskliga hjärnan består av mer än 85 % vatten. Din hjärna känner av effekterna när du inte har rätt vätskebalans. Då kan det bli så att du får huvudvärk, dålig koncentrationsförmåga och att ditt korttidsminnet försämras.


Kan du tänka dig att våra vuxna kroppar innehåller 60 procent vatten medan ett nyfött barn innehåller hela 80 procent. Vattnet i vår kropp används som ett lösningsmedel, för att transportera salter, kolhydrater och proteiner till rätt ställe. Via urinen utsöndrar vi slaggprodukter och reglerar saltbalansen i kroppen. Om vi får vattenbrist i våra kroppar då kan det även påverka din och min förmågan att räkna. Studier har visat att en persons koncentrationsförmåga minskar successivt när kroppen har en vattenbrist på endast 1 till 2 %. 



Det här har hustrun noga studerat därför kommer hon ofta till mig med en vatten flaska, med uppmaningen, ”Drick nu.”


I helgens texter möter vi en törstig Jesus. Han har stannat till vid en källa strax utanför Sykar. Han kommer i samspråk med en kvinna. Till henne säger han. ”Den som dricker av det vatten som jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.” Det finns en källa att dricka ur som Jesus vittnar om. Han talar om en källa som aldrig sinar. Källan är Jesus själv och hans Ande.


När jag läste om hur vattnet i vår kropp transporterade salter, kolhydrater och proteiner till rätt ställe  tänkte jag på Guds Helige Ande som transportören av de rätta partiklarna i vår kropp som är ett tempel för den Helige Ande som Paulus skriver. Han skriver också att den Helige Ande är vår hjälpare och han är den som förstår vad vi menar när vi ber våra lite tafatta böner. Han tar tag i bönen och vänder den till rätt formulering inför Gud Fader. Han transporterar eller transformerar våra böner inför den Helige Guden. Han är det levande vattnet som Jesus talar om.

 

Den Helige Ande liknas med ett flöde från Gud som aldrig tar slut. Detta är vad den kristna kyrkan upptäckt, att det finns ett flöde från Gud som är Guds helige Ande.


Din och min uppgift är inte främst att berätta för människorna vad de räddas Från.


Utan jag tror att vår alltigenom viktigaste uppgift, det är, att räcka människorna berättelsen om Jesu död och uppståndelse och vad man därigenom välkomnas in I.


Nämligen ett underbart strömmande livsflöde i gemenskap med den Helige.Törsten som bibeln talar om är också en omskrivning av vår längtan. Frågan går till dig om du längtar efter frid med Gud? Längtar du efter en förändring i ditt liv? Törstar du efter Gud?


Lyssna då till vad Jesus säger i vår text. ”Den som dricker av det vatten som jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.”


Hustruns uppmaning, ”drick nu,” är som ett eko från Guds tronsal till dig och mig.

En skön helg önskar jag dig


Allt gott

Gösta Degerman