2 efter tretton

EFS Svensbyn


Andakter

Andra söndagen efter trettondagen

Livets Källa

 

Under den här pandemin har hustrun och jag tillbringat många fler timmar än vi vanligtvis brukar, framför TV;n. Vi har sett filmer och olika dokumentärer. En dokumentärserie som vi fastnat för heter, Down to earth. Serien handlar om ett par kändisar som åker runt om i vår värld för att hitta platser och företeelser som har med jordens bevarande att göra.

 

Dokumentär deltagarna åkte vid ett tillfälle till Paris för att ta del av ett projekt som handlar om att göra ett så rent hälsobringande vatten som möjligt. De fick se hur man i Paris fixat dricksvatten kranar lite varstans i staden för att medborgarna skulle få vatten att dricka.


Filmmakarna blev inbjudna att komma till ett vattenverk som hämtar sitt vatten från floden Seine som rinner genom Paris.


Där fick de se hur Seines vatten renades bland annat genom ozon och UV ljus, klor användes i ytterst liten dos. I dokumentären fick vi veta att en miljon plastflaskor, per minut, framställs för vattenbruk runt om i vår värld. De visade också på en möjligheten att minska detta behov av plastflaskor genom att använda stål eller glasflaskor. Dessa flaskor kunde Parisborna och turisterna fylla på vid de olika vatten kranar som var utplacerade i staden. Via en app i telefonen kunde Parisborna lätt hitta en vattenstation.  

                                                                                                          Filmteamet åkte även till en plats som hette Lourdes där det påstods att de hade en mirakel källa där många helanden blivit till. När teamet lämnade Lourdes beskrev de upplevelsen vid mirakelkällan som om att de fått vara med om något heligt.


Ungefär 70 procent av jordens yta är täckt av vatten. Våra kroppar består av nästan lika stor del av vatten. Vatten är alltså en viktig del av vårt dagliga liv här på jorden.

 

Helgens texter handlar om hur Jesus gör vatten till vin vid ett bröllop, och han gör det, i överflöd. Sex stora lerkärl som rymde hundra liter vardera förvandlades genom Jesu ord till ett gott vin.


 Vid bröllopet får de slut på vin men Jesus säger till tjänarna att hälla upp vatten i de stora lerkärlen som fanns i huset. När de öste upp ifrån dessa ämbar har vattnet förvandlats till vin av den ädlaste sorten. Det blev vin i överflöd.

I den andra årgångens text har lärjungarna lämnat Jesus ensam kvar vid Jakobs brunn i Sykar. Där träffar Jesus på en kvinna som har haft det trassligt i sina relationer, hon kom fram till brunnen för att hämta vatten. Jesus samtalar med henne och han säger till henne att, ”Den som dricker av det vatten som jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.” Han talade om ett överflödande liv.


Det Jesus demonstrerar med undret vid bröllopet, det är att blir ett överflöd av vin liksom hans samtal med kvinnan vid brunnen handlar det om ett överflödande liv. Två gånger läser vi om hur han mättar tusentals människor med några bröd och fiskar. Det var i överflöd. I tro på Jesu ord kastar lärjungarna ut näten på andra sidan båten och får fisk i överflöd. Genom hela Jesu vandring här på jorden är det ett överflöd av Nåd som han visar. Paulus skriver: ”Där synden blev större där överflödade nåden än mer.” När Jesus talar om livets vatten då handlar det om den Helige Ande. Den Ande som Jesus sände till sina lärjungar efter hans uppståndelse. Att få en förståelse av Guds ord, det är ett himmelskt mirakel, liksom ett  livgivande vattenflöde rakt in i våra hjärtan.


Törstar du efter Gud? Var rädd om din törst, det är Guds helige Ande som skapat den törsten i dig.

 

En skön helg önskar jag dig

Allt gott

Gösta Degerman

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved