Midfasto

EFS Svensbyn


Andakter

Midfastosöndagen

Livets bröd


Att baka bullar och kakor det är ett av hustruns intressen. I en av skafferiets hyllor finns det hur många receptsamlingar som helst omkring dessa godsaker. Det är pärmar och böcker och lösblad som ligger där och väntar, på att hon, eller kanske jag, ska förvandla dessa recept från ord till handling.

 

För någon vecka sedan hittade hon på ett eget recept på havrekaka, som blev enastående. En burk kvarglömda havreflarn från i julas krossade hon ner i havre kaksmeten, av detta återvinnings försök blev kakorna oerhört spröda och välsmakande.


Jag måste erkänna att jag hellre äter en macka till kaffet, än några sötsaker, däri skiljer vi oss från varandra, men hennes nykomponerade recept på havrekakor, de är svåra att motstå.


Jag har skrivit förut att fika stunden är som en helig stund för min kvinna. Hon dukar fint på köksbordet, hon tänder de små värmeljusen, och det nybryggda kaffets doft skapar tillsammans med den gamla köksklockans tickade en hemtrevlig och värmande känsla. Bekvämt tillbakalutad sitter hon där på den gamla kökssoffan med benen upplagda på en stol. Förnöjsam som få doppar hon sin kaka och bulle i kaffet. Hela hennes kropp och ansikte andas förnöjsamhet. Den här stunden är hennes, där, just där, njuter hon som allra mest.


Nu när hon gått i pension är risken stor att du som läser mina rader kommer att få återkommande rapporteringar om hennes bullbaks iver  i mitt skrivande. Receptsamlingen har utökats de sista månaderna. Nu i dagarna har hon bestämt sig för att vi ska också äta hembakat matbröd.


Till helgen kan vi läsa om hur Jesus säger om sig sig själv att han är ”Livets bröd”.Jesus gör ett matunder av fem korn bröd och två fiskar. Han välsignade det lilla så att det räckte till femtusen män förutom kvinnor och barn. Jesus ville med matundret att folket skulle se och förstå att det var Gud som handlade med dem. Han förklarar för folket och lärjungarna att han är livets bröd som ger hela världen Guds energi.


Paulus talar om Guds kraft och styrka i Efesierbrevet 1, med orden som, makt, styrka och kraft. Det står Guds dynamis, kratos och Guds energeia. På ren svenska blir det, Guds dynamit, Guds energi, Guds kraft. Guds väldiga styrkas energis kraft var utgjuten över Jesus. Denna kraft denna energi finns också i hans församling i dag genom den heliga Ande.


Till helgen kommer många församlingar att fira brödets söndag med en mässa, där livets bröd ska delas ut till alla som vill ta emot. I brödet och vinet finns Jesus närvarande med Guds väldiga styrkas energikraft.


Frugan delar ofta sina kakor och bullar på mitten för att  spara till nästa fikastund eller också ger hon mig den andra delen. Det vi gör i nattvardens brödsbrytelse det är att vi delar på ett och samma bröd.


Prästen säger: ”Brödet som vi bryter är en delaktighet av Kristi kropp.” Då svarar församlingen.  ”Så är vi, fastän många, en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd.”  I detta mysterium finns det obeskrivbara av Guds närvaro. Gud är närvarande, en inre ro och vila infinner sig ofta för mig vid dessa stunder. Där, just där, är Guds stund med mig.


Allt gott

En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman





   








 




Copyright © All Rights Reserved