beb

Andakter

Jungfru Marie bebådelsedag.

Guds mäktiga verk.


Tjooolahopp där halkade den in. Ordet som jag sökt en lång stund men inte hittat rätt ordalydelse. Då helt plötsligt dyker ordet upp i min något sega hjärna. Det jag skriver om handlar förstås om korsord. Att lösa korsord ger mig inspiration och avkoppling till att tänka till lite extra omkring olika ordbestämmelser och böjningar.


Mitt intresse för ord har följt mig genom åren. När jag skriver mina tankar försöker jag hitta ord som alla kan känna sig bekväm med. Jag försöker så mycket jag kan att inte teologisera och skriva ”kyrkiska,” vilket kan vara svårt för en gammal predikant som jag är.



Det här med korsord är märkligt för helt plötsligt dyker ett ord upp som man nästan har slitit håret av sig för att försöka hitta. Du som håller på med korsord vet att när man fastnar i någon ordalydelse då är det bäst att man lägger undan korsordet för en stund eller en dag och då plötsligt som en blixt från klar himmel dyker ordet upp i skallen.


Jag har ett korsordslexikon och förstås google till min hjälp om jag skulle behöva det. Men jag måste erkänna för dig att jag är för högmodig och stolt till att söka i dessa hjälpmedel. Visst är det tokigt. Ingen behöver väl veta om jag löst korsordet med hjälp av google eller ett korsordslexikon.

Helt plötsligt som en blixt från klarblå himmel får Maria Jesu mor besök i sin allra vanligaste vardag. I svenska kyrkans evangeliebok kan vi för söndagen som kommer möta en skräckslagen ung Maria i Nasaret. Hon får besök av ängeln Gabriel. Hon har funderat som så många Israeler och Judar på orden i

om Messias ankomst.


Hur kommer det att gå till när Gud kommer?

Helt plötsligt och oväntat får hon svaret på sina frågor. Ängeln svarade på Marias frågor med orden:

”Var inte rädd Maria du ska bli havande och föda en son och du ska ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den högstes son.”

Johannes skriver i början av sitt evangelium att Jesus är ordet från Gud. När Jesus kom personifierade han Guds ord.


Plötsligt kom ordet till Maria, det hände det som hon och de flesta Judar i Nasaret pratade om och funderade över. När ska Messias komma och frälsa sitt folk?


Jag överraskades som tjugoåring av Guds ord att det var personligt just till mig. Det blev som för Maria, att helt plötsligt överraskades jag av att Guds ord var sant. Han kan också överraska dig med sin väldiga nåd, när hans ord plötsligt blir levande i din allra vanligaste vardag. Gud kommer genom sin Ande, att överbevisa dig och mig om, att han har allt i sin hand. Ordet från ängeln Gabriel,”Var inte rädd,” kommer att bli som för en korsordslösares AHA upplevelse när ordet landar rätt i rutorna. Vi kommer en gång bli överraskade av Guds väldiga nåd när han möter oss med sitt ord, det levande ordet, som är Jesus själv. Han kommer att ge oss insikten när han öppnar upp våra låsta hjärtan och hjärnor så att vi ser och hör hans ord när han säger; ”Var hälsad du högt benådade!” ”Var inte rädd, du har funnit nåd inför Gud... Herren är med dig.”


En skön helg önskar jag dig

Allt gott

Gösta Degerman